Menu

Škodovka má bohatou historii

10.3.2019 - Produkty
Škodovka má bohatou historii

Škodovka začíná svoji historii psát v roce 1895. V tomto roce zapálení cyklisté Václav Laurin a Václav Klement zakládají malý podnik, ve kterém vyrábí jízdní kola. Podniku se velmi daří a už o čtyři roky později začínají vyrábět motocykly, které se ukazují jako velmi kvalitní a výkonné, díky tomu se umísťují na předních příčkách v nejrůznějších závodech. Díky těmto úspěchům začne továrna v roce 1905 rozšiřovat svoji nabídku i o první automobily. První model, který vyrobili, nese název Voiturette A a okamžitě se z něj stává prodejní senzace. Podnik začíná disponovat obrovským kapitálem a mění se na akciovou společnost. V době I. světové války se musela továrna podílet na válečné výrobě. Po válce pokračuje raketový vývoj společnosti a rozšiřuje svůj sortiment také o nákladní vozidla a motory do letadel.
skoda 110r
V roce 1924 továrna vyhořela a nastaly velké problémy a kvůli tomu se pozastavil i její rozvoj. Proto se majitelé rozhodli spojit s nějakým dalším silným partnerem, kterého našli v roce 1925. Nestal se jím nikdo jiný, než strojírenský podnik Škoda. V tomto momentě se odstupuje od označení Laurin & Klement a přijímá se jméno a znak Škoda.
S drobnými obtížemi v době hospodářské krize podnik prosperoval i nadále až do období II. světové války. V tomto období se továrna stala součástí německého koncernu a vyráběly se zde součástky do zbraní a vojenská vozidla. Po skončení války Škoda opět pokračovala ve své výrobě, avšak výroba nákladních automobilů a autobusů byla převedena od Škodovky do jiných firem. Nákladní vozidla se začala vyrábět pod názvem LIAZ (který je dnes také součástí koncernu Volkswagen) a autobusy byly převedeny pod podnik Karosa.
stará škodovka
Po roce 1948 je Škodovka zestátněna a oficiální název zní AZNP Mladá Boleslav (Automobilové závody, národní podnik). Ovšem kvůli omezení styku se západem začíná automobilka ve svých modelech a technologiích zaostávat. O vozy Škoda tak není na západě zájem a prodávají se pouze ve východních zemích.
Po pádu komunismu v roce 1989 se Škodovka stává součástí gigantického koncernu Volkswagen, spolu s ní do koncernu patří také vozy Audi a Seat. Díky tomuto spojení a podpoře se technologický skluz podařilo velmi brzy dohnat a vozy Škoda se opět prodávají po celém světě